Pijn en pijnbestrijding

Bevallen doet pijn daar kunnen we helaas niet omheen. Maar elke bevalling is anders en de ene vrouw kan gemakkelijker met pijn omgaan dan de ander. De een bevalt  nu eenmaal vlotter dan de ander, elke bevalling zijn eigen verhaal, er is geen een gelijk.Hoeveel pijn jij zult hebben is dan ook moeilijk te voorspellen. Maak je vooral niet te druk hierover, er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten, met en zonder medicatie.

Vertrouw op jezelf, op je eigen kracht, wij zijn er om je te helpen samen met je man, vriend, vriendin, moeder of wie je graag wilt die je ondersteunt  tijdens de bevalling en vooral positief begeleidt.

Fijn om te weten

• je lichaam maakt zelf ook pijnstillers aan tijdens de bevalling
  • de pijn komt in golven
  • de pijn is niet steeds even erg
  • als de baby is geboren ,gaat / is het echt over

Er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten zonder dat er medicatie aan te pas komt. Voor iedere vrouw is dit weer anders. Zo kan het heel fijn zijn om in een warm bad te gaan liggen onder de douche te staan/zitten, een warme kruik tegen je buik of rug, massage in de onderrug, afleiding door muziek of tv, ademhalingsoefeningen, het weten dat het over gaat als de baby is geboren en een hand om vast te houden,positief  denken, twee kammetjes in elke hand er eentje(accupressuur) etc.

Daarnaast bestaat er ook medicatie om de pijn te verzachten. Indien je hiervoor kiest betekent het automatisch dat je in het ziekenhuis gaat bevallen en dat wij de zorg voor jou/jullie gaan overdragen aan de gynaecoloog in het ziekenhuis. Dmv bewakingsapparatuur  wordt de conditie van  jou en jullie baby gecontroleerd dit vanwege het toedienen van medicijnen, die invloed hebben op moeder en kind.Afhankelijk van de fase van de bevalling waarin je op dat moment bent ,wordt een beslissing gemaakt over het soort pijnmedicatie dat je kunt/gaat krijgen. Indien de bevalling nog een tijdje gaat duren, zal er worden gekozen voor een ruggeprik (epiduraal) als wij denken dat de bevalling niet heel lang meer gaat duren zal worden gekozen voor remifentanil.

Bij 34 weken verwijzen wij jullie naar de folders van de KNOV over pijnbestrijding waarin de verschillende methoden worden uitgelegd en de voor- en nadelen worden benoemd. Wij raden jullie aan deze in de zwangerschap te lezen zodat jullie goed voorbereid zijn. Rond 36 weken gaan wij met jullie de bevalling bespreken, pijnbestrijding zal dan ook ter sprake komen.

Uiteraard mag je de folders zelf al doorlezen:

Jouw bevalling: hoe bereid je je voor?

Welke houding past bij jou?

Hoe ga je om met pijn?