Borstontsteking

Een (dreigende) borstontsteking is een ontsteking in de borst, die vooral bij vrouwen die borstvoeding geven, voorkomt. In de meeste gevallen wordt deze veroorzaakt door bacteriën of schimmels.Niettemin kan een  borstontsteking ook voorkomen wanneer je geen borstvoeding geeft. Een dreigende borstontsteking is te herkennen aan pijnlijke, harde, warme en soms al rood wordende plek in de borst, meestal na de 7e dag na de bevalling, vaak als de kraamverzorgster op het punt staat het gezin te verlaten. In de loop van enkele uren treedt er temperatuursverhoging op (boven 38 ºC) en ontwikkelt zich een borstontsteking. Bij  deze symptomen  altijd contact op nemen  met ons.

Indien er sprake is van een dreigende borstontsteking en je geeft borstvoeding, dan kun je na overleg met ons het volgende doen:

• ga door met het geven van borstvoeding
  • leg voor het voeden een warm kompres op de pijnlijke borst gedurende ongeveer 15 minuten
  • voedt bij voorkeur de pijnlijke borst eerst.  Lukt dit niet, dan  in elk geval de borst leeg kolven.
  • leg  de baby aan op zo'n manier dat het kinnetje wijst naar de pijnlijke plek in de borst. Op die manier wordt die kant van de borst het best leeggemaakt.
  • wanneer de borst leeg is de pijnlijke borst koelen. Doe dit echter niet te koud en tot de aangedane plek normaal van temperatuur voelt
  • houd zelf volledige bedrust gedurende minimaal 24 uur bij koorts
  • zorg voor goede hygiëne (frequent handen wassen, hulpmiddelen 1 maal daags uitkoken, verwisselen van zoogcompressen na iedere voeding)
  • blijf goed drinken
  • Paracetamol kan de koorts verlagen  en de  pijn verminderen, maximaal 4x 2 tabletten a 500mgr  per tablet per dag.

Een borstontsteking ontwikkelt zich vaak heel snel en je kunt je dan ook snel heel erg ziek gaan voelen. Wanneer je de bovenstaande maatregelen hebt geprobeerd en er treedt geen verbetering op, de verschijnselen worden erger of de temperatuur loopt op (boven 38 °C soms tot 39,40 * C) neem dan altijd contact met ons op. Veelal zal er contact opgenomen worden met de huisarts, die een antibioticakuur zal vooschrijven.  Als je zelf contact opneemt met de huisarts,altijd vermelden dat je  koorts hebt, vermelden hoe hoog,melden hoe de borst er uit ziet en  vermelden dat je borstvoeding geeft en nog eens navragen of de voorgeschreven medicatie  gegeven kan  worden bij borstvoeding.

De effect van de antibiotica zal pas na 24 uur merkbaar zijn, de kuur helemaal afmaken en letten op spruw van de baby, anders kan een re-infectie gemakkelijk optreden.