Spruw bij de baby

Spruw is een infectie van het mondslijmvlies door een gist. Spruw komt bij ongeveer 4 % van de zuigelingen voor, meestal bij kinderen jonger dan 6 weken. Bij zowel fles- als borstvoeding kan de baby   spruw  krijgen. Spruw wordt veroorzaakt door een gist (soort schimmel). De gist heet candida albicans. Veel volwassenen dragen de gist bij zich zonder dat ze daar klachten van hebben.

Candida albicans kan op de volgende manieren bij een baby terecht komen en spruw veroorzaken:

• tijdens de geboorte, wanneer de moeder een vaginale candida infectie heeft
  • via de tepel van de moeder als daar candida op zit (andersom kan een gist ook via de mond van de baby op de tepel van de moeder terecht komen met als gevolg een borstontsteking)
  • via een speen of vinger van iemand die een candida bij zich draagt.

Symptomen van spruw bij de baby

• witte plekjes in de mond van de baby. De plekjes zitten meestal tegen de wangen, op de tong en het gehemelte en deze zijn  niet weg te vegen met een vinger. Niet te verwarren met witte melkaanslag die na de voeding op het tongetje blijft zitten; dit is wel weg te vegen.
  • baby's met spruw hebben soms opvallend glanzende lippen, drinken soms slechter en onrustig door pijn in het mondje en laten de tepel vaak los.
  • soms heeft de baby met spruw nergens last van.
  • de candida kan ook op de billen van de  baby aanwezig zijn en daar rode , glanzende, natte uitslag veroorzaken

Symptomen van spruw bij de moeder

• gevoelige tepels en/of borsten
  • de tepels kunnen jeuken en branderig/vurig aanvoelen. Ook kan de tepelhof er rood  en glanzend uitzien
  • Als de baby aan de borst drinkt doet dit pijn, kan ook een stekende pijn geven in de borst.

Wat te doen?

Als je denkt dat jij of je baby een candida infectie hebben, kan een verloskundige, lactatiekundige  of huisarts deze infectie bevestigen. Het is belangrijk dat zowel jij als je kindje behandeld worden. Jullie krijgen allebei een ander zalfje, jij voor je tepels, je kindje voor  het mondje, wat je na de voeding aan moet brengen. Het beste is om nog een week na het verdwijnen van de klachten met een lagere dosering zalf verder te gaan, om zo een nieuwe infectie te voorkomen. Daarnaast moet je ten tijde van de infectie zorgen dat je elkaar niet  opnieuw 'besmet'. Alle onderkleding (BH's, hemdjes) en spuugdoekjes op 60°C  wassen en alle eventuele speentjes, kolven en flessen regelmatig  ( 1 keer per dag) uit koken.