Verloskundigen Zevenaar Rijnwaarden

Verloskundigen voor Zevenaar en Rijnwaarden

Aambeien

Veel zwangeren krijgen tijdens de zwangerschap of na de bevalling last van aambeien. Aambeien zijn gezwollen bloedvaatjes aan de binnenkant van de endeldarm. Ze ontstaan doordat onder invloed van hormonen de bloedvatwanden dunner worden, het gewicht van je groeiende baarmoeder en soms ontstaan ze pas tijdens de bevalling door het persen. Je kunt ze niet voorkomen, wel kun je rekening houden met je voeding zodat je makkelijker naar het toilet kunt. Denk hierbij aan vezelrijke voeding, voldoende inname van vocht (minstens 1,5L/dg) en voldoende beweging. Probeer op het toilet niet te persen, maar ga naar achteren zitten. Op die manier kan je ontlasting beter naar buiten glijden.

Bandenpijn

Aan de baarmoeder zitten  een aantal banden. Door de groei van de baarmoeder komt er rek, trek en druk op deze banden. Dat kan een stekende/trekkende pijn aan de zijkanten van je buik, in je liezen en in je onderrug geven. Pijnscheuten kunnen ook ontstaan door  een snelle of onverwachte beweging en kan helemaal geen kwaad.Wel is het belangrijk het tempo aan te passen, zeker met het vorderen van de zwangerschap.

Bekkenklachten/lage rugklachten

Door de zwangerschapshormonen worden de verbindingen tussen de bekkenbeenderen weker en elastischer. Dat is normaal. Je buik wordt zwaarder en hierdoor neem je een andere houding aan. Hierdoor kun je klachten krijgen van het bekken. Bekkenklachten kunnen pijn geven middenvoor in het bekken (of rond het schaambeen), pijn links en/of rechts in de lage rug of pijn rond het stuitje, aan de binnenkant van de benen. Deze pijnen kunnen uitstralen naar de bovenbenen, de bil, de schede en/of lies. Het  kan dan raadzaam  zijn om fysiotherapie te vragen om advies.

  • vindt een goede balans tussen rust en bewegen
  • niet teveel bukken
  • niet zwaar tillen
  • niet teveel trap lopen
  • vermijdt onverwachte bewegingen

Bloedend tandvlees en neusbloedingen

Door het hormoon progesteron worden de bloedvaten dunner, bovendien zijn weefsels in de zwangerschap beter doorbloed. Soms geeft het een bloedneus of makkelijker bloedend tandvlees, niet te hard je neus snuiten, goed spoelen en poetsen van je tanden en een extra bezoek aan de tandarts of mondhygieniste .

Harde buiken

Harde buiken zijn een oefening van de baarmoeder om samen te trekken. Meestal zijn ze niet pijnlijk en komen ze niet regelmatig. Harde buiken doen zich het vaakst voor aan het eind van de zwangerschap. Je lichaam bereidt zich voor op de bevalling. Als je veel last hebt van harde buiken meldt dit dan even, een blaasontsteking kan ook een oorzaak hiervan zijn. Ook wanneer de harde buiken pijnlijk zijn of met regelmaat van 15 min komen en niet met rust verdwijnen, dan is dat een belmoment. Tip: doe het rustig aan. De baarmoeder is een spier. Bij  drukte, spanningen of stress dan kan de baarmoeder gaan reageren met samentrekkingen, zogeheten contracties. Zij zullen verdwijnen met rust, bedrust voornamelijk.

Hartkloppingen

Het hart  en de longen hebben een extra taak in de zwangerschap, de hartfrequentie kan wat hoger zijn, er moet meer zuurstof naar de weefsels gebracht worden, er kunnen hartkloppingen ontstaan. Deze hartkloppingen zijn  normaal, even rustig aan, het zal verdwijnen.

Jeuk

Jeuk in de zwangerschap komt vaak voor en is meestal onschuldig, maar behoorlijk hinderlijk. Soms kan de jeuk ook samengaan met huiduitslag of pukkeltjes. Huiduitslag kan ontstaan doordat je huid gevoeliger reageert wanneer je zwanger bent, er kunnen striae ontstaan, huiduitslag  door warmte en zweten. De jeuk kan ook op handpalmen en voetzolen ontstaan, het kan je nachtrust verstoren. Draag katoenen kleding. Wanneer de jeuk niet te dragen is, je er niet van kunt slapen, je er andere klachten bij hebt, dan is dat een reden om even te bellen.

Tips:

  • probeer niet te krabben! Krabben verlicht vaak tijdelijk en er  ontstaan wondjes,die bovendien kunnen gaan ontsteken
  • gebruik menthol poeder of gel. Dit kan de jeuk tegengaan of verlichten
  • douche niet te warm, met lauw water naspoelen
  • gebruik zo min mogelijk cosmetische produkten met parfums er in
  • draag bij voorkeur katoenen kleding en slaap onder katoenen lakens

Kortademigheid

Kortademigheid komt vaak voor in de zwangerschap. In het begin komt het vooral door de hormonen die de longen prikkelen om sneller te ademen. In de tweede helft van de zwangerschap komt daarbij dat de baby hoger in de buik ligt en de longen minder ruimte hebben. Hierdoor ga je sneller en oppervlakkiger ademhalen. Dit is normaal. Sommige vrouwen gaan hyperventileren. Dat kan een tintelent gevoel geven in het gezicht, wat spanning op de borst. Rustig gaan zitten en rustig ademhalen helpt. Soms helpt het even te ademen in een plastic zakje of met je beide handen voor de mond een kommetje maken, doe dit tot je ademhaling weer normaal is en de klachten, de tintelingen weer verdwenen zijn. Voor de baby kan het geen kwaad.

Kuitkramp

Een veel voorkomende klacht voor snachts. De oorzaak van het ontstaan is niet geheel duidelijk. Tips:

  • strek het pijnlijke been en beweeg de tenen richting je neus om zo voorzichtig de kuitspier te strekken,te rekken
  • neem voor het slapen gaan een wisseldouche, dus afwisselend koud en warm water. Dit stimuleert de doorbloeding in de benen
  • een korte wandeling maken of de kuiten  masseren voor het slapen , geeft soms verlichting
  • een glas warme melk voor het slapen
  • soms wordt er magnesium voorgeschreven

 Maagzuur

Door de groeiende buik en de zwangerschapshormonen kan het maagzuur wat gemakkelijker terug naar je slokdarm  wat zuurbrandgevoel veroorzaakt.

Tips:

  • blanke en vanille vla, warme melk, pepermunt of een stukje brood kan zorgen voor verlichting
  • wat rechterop slapen
  • vermijd koffie, koolzuurhoudende dranken, sinaasappelsap, gekruid eten
  • rennies, gaviscon kunnen zonder recept verkregen worden en mogen in de zwangerschap gebruikt worden
  • Bij medicijngebruik kan de apotheker precies vertellen wat mag en kan in de zwangerschap en bij borstvoeding

Misselijkheid

Veel vrouwen zijn aan het begin van hun zwangerschap misselijk. In de meeste gevallen is dit in het 2e trimester verdwenen. Op zich kan het geen kwaad tenzij het eten en drinken onvoldoende binnenblijft of als je weinig plast. Neemt je misselijkheid en braken extreme vormen aan, houd je niets meer binnen en plas je weinig, overleg dan even met ons.

Tips:

  • zorg dat je maag steeds een beetje gevuld is, beter frequent kleine beetjes eten dan 3 zware maaltijden
  • zorg dat je een pak crackers/toastjes op je nachtkastje hebt staan zodat je voor je opstaat wat kunt eten
  • neem rust, vermijd stress
  • eet niet te vet
  • gember (capsules)

Obstipatie

Door de hormonen in de zwangerschap is er een tragere darmbeweging. Hierdoor wordt er meer vocht aan de ontlasting onttrokken en kan obstipatie ontstaan.

Tips:

  • eet voldoende vezels (bruin brood, groenten, fruit, pruimen, kiwi)
  • drink voldoende voornamelijk water
  • zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • op nuchtere maag glas lauw water drinken
  • een gewelde pruim eten voor het naar bed gaan (drink dan ook het sap op!)
  • lijnzaad heeft een laxerend effect

Ongewild urine verlies (Incontinentie)

Ongewild urineverlies komt voor in de zwangerschap, meestal in de laatste maanden. Tijdens de zwangerschap verslappen je spieren,ook de bekkenbodemspieren en de sluitspier van je blaas. Door het gewicht van het kindje in je buik en de grotere baarmoeder wordt de druk op de bekkenbodemspieren ook groter. Ook bij een bevalling worden de bekkenbodemspieren uitgerekt. Na de bevalling kan het dan ook een dag of 7-10 duren voordat de klachten weer verdwenen zijn. Er zijn een aantal oefeningen om je bekkenbodemspieren te trainen, zo worden ze sterker en kun je ongewild urine verlies voorkomen, verminderen of zelfs stoppen. Deze oefeningen kun je zowel tijdens als na de zwangerschap doen.

Voor de bekkenbodemspieroefeningen verwijzen wij naar corewellness

Tips:

  • neem op het toilet rustig de tijd om helemaal uit te plassen
  • ga rechtop zitten en kantel je bekken iets naar voren door je onderrug een beetje bol te maken
  • probeer om niet onderuit op het toilet te zitten en om niet te persen tijdens het plassen
  • doe drie keer per dag een oefening voor de versterking van je bekkenbodemspieren

Slapende/tintelende handen (carpaal tunnel syndroom)

De handzenuw loopt vanuit je onderarm, door je pols naar je hand. Deze loopt door een soort tunneltje. Door het extra vocht in je handen en polsen, komt er druk op de tunnel en dus ook op de zenuw te staan. Hierdoor kun je een doof en tintelend gevoel in de uiteinden van je vingers krijgen en zelfs pijnklachten.

Na de bevalling zullen na verloop van weken de klachten weer verdwijnen.

Tips:

  • beweeg je vingers en handen regelmatig; gebruik hiervoor 'stressballetjes'
  • leg tijdens je slaap je handen van hoger dan de rest van je lijf, zodat het vocht terug kan stromen
  • soms helpt het om 's nachts je handen en polsen te spalken, bijvoorbeeld met polsbeschermers, skeelerhandschoentjes
  • drink veel water

Spataderen

Tijdens de zwangerschap kunnen er sneller spataderen ontstaan doordat de hormoonspiegels veranderen en de vaatwand slapper wordt, door de groeiende baarmoeder kan de terugstroom van bloed uit de benen naar het hart minder goed plaatsvinden en daarnaast is er in de zwangerschap een grotere hoeveelheid circulerend bloed. Het dragen van steunkousen kan helpen klachten van spataderen te verminderen en verergering van de spataderen tegen te gaan. Deze kousen bevorderen de terugstroom van het bloed. Klachten van spataderen kunnen zijn: jeuk, pijn en een moe of zwaar gevoel in de benen.

Vaak plassen

vaker plassen dan je gewend bent is tijdens de zwangerschap normaal. Het gaat dan vaak om kleine hoeveelheden. In het begin van de zwangerschap zijn de zwangerschapshormonen vaak de boosdoener. Tegen het eind van de zwangerschap is het de zware baarmoeder die tegen de blaas drukt. Hier is niets aan te doen. Let echter wel op dat je niet tevens een constant zeurende onderbuikpijn of pijn bij of na het plassen hebt. Dit kan wijzen op een blaasontsteking. Laat bij twijfel de urine even nakijken bij ons of de huisarts.

Vaginale afscheiding

In de zwangerschap komt er meer vocht in de vagina. Dit neemt toe bij warm weer, inspanning en het vorderen van de zwangerschap. Het ziet er melkachtig uit. Verandert de kleur in geel/groen of gaat het een jeukerig/branderig gevoel geven neem dan contact op met je huisarts. Waarschijnlijk is er sprake van een schimmelinfectie die behandeld dient te worden.

Vermoeidheid en slaapproblemen

In het begin van de zwangerschap is vermoeidheid ook een veel gehoorde klacht. Een oorzaak is het slaapverwekkende effect van het hormoon progesteron. In het 2e trimester verdwijnt dit weer en voel je je energieker. In het laatste trimester is de vermoeidheid vaak het gevolg van slaapproblemen door het vaker moeten plassen, last van de onderrug, kuitkramp, onrustige benen en gewoon niet meer lekker liggen. Diepe slaap neemt bij zwangeren af, aan t eind van de zwangerschap zijn de slaapperioden kort, soms maar  2 a 3 uur, een soort voorbereiding op korte slaapperioden als de baby is geboren, die krijgt dan voeding om de 2 a 3 uur.

Vocht vasthouden

In de zwangerschap is het normaal dat je een beetje vocht gaat vasthouden. Sommige vrouwen houden echter zoveel vocht vast dat niet alleen handen en voeten, maar het hele lichaam opzwelt. Teveel vocht vasthouden kan betekenen dat je bloeddruk omhoog gaat. Wanneer je plotseling veel vocht gaat vasthouden, overleg dan altijd even met ons. Wij zullen dan je bloeddruk en urine controleren. Zijn deze controle's in orde, dan zit er niet veel anders op om de bevalling rustig af te wachten.

Zwangerschapsstriemen (striae)

Zwangerschapsstriemen, striae  ontstaan als de vezels van het huideiwit collageen kapot gaan door het snelle oprekken van de huid en/of door de veranderingen in de hormoonhuishouding die de vezels ontwrichten. Drie op de vijf zwangeren krijgt striae, meestal op de buik, aan de zijkanten van de borsten en op de dijen: de plaatsen waar zich het meeste aangekomen gewicht ophoopt. Zwangerschapsstriemen zien er eerst uit als roze-rode strepen. Enkele maanden na de geboorte verbleken ze tot zilvergrijs of wit. Je loopt meer kans om stria te krijgen als je zwanger bent van een meerling, je tijdens de zwangerschap veel aankomt, of als je er genetisch aanleg voor hebt. Striae is niet helemaal te voorkomen.

Enkele tips:

  • probeer je gewicht in de gaten te houden. Met lichaamsbeweging houd je je spieren op pijl, zodat je baarmoeder minder op de huid zal drukken
  • Draag tijdens je zwangerschap altijd een beha met een goede pasvorm. Zorg dat je borsten steeds goed ondersteunt blijven naarmate ze zwaarder worden. Draag als je grote borsten hebt een nachtbeha
  • houd je huid soepel en jeukvrij
  • je huid masseren met een massage olie, olijfolie,

Praktijk Zevenaar


Oude Doesburgseweg 57/59
6901 HH Zevenaar
In het Gezondheidscentrum Sevenaer
Tel. 0316 34 10 68
Email info@verloskundigen-zevenaar.nl
bekijk locatie

Praktijk Rijnwaarden


Daalderopstraat 4-8
Tolkamer
Zorgcentrum Lobede, Burg
Email info@verloskundigen-zevenaar.nl
bekijk locatie
Het laatste nieuws
> nieuws archief
moeders voor moeders